AUTOMATIC TRANSLATION OF OUR BLOG INTO YOUR LANGUAGE BY GOOGLE TRANSLATE:

Turkish English German Dutch Swedish Danish French Italian Russian Spanish Portuguese Arabic

6 Ιουλ 2017

H Σάμος μέσα από τα μάτια μιας Ολλανδέζας blogger!

Πηγή φωτογραφιών/Foto's bron: enjoythegoodlife.nl

Ενθουσιασμένη από την επίσκεψή της στη Σάμο έμεινε η Ολλανδέζα ταξιδιωτική blogger, Jose Schmidt, όπως φαίνεται στο  blog της www.enjoythegoodlife.nl, το οποίο έχει ευρεία απήχηση στις Κάτω Χώρες, απευθύνεται σε κοινό ηλικίας 25-55 ετών και αναδεικνύει κυρίως μεσογειακούς προορισμούς. Πάρτε μια γεύση από τις φωτογραφίες της δημοσίευσής της για τη Σάμο, καθώς το κείμενο είναι στα ολλανδικά! Voor nederlands klik hier...

Begin mei reisde ik voor de campagne #ilovegriekenland af naar Samos en Ikaria. Die laatste was een persoonlijke favoriet van mij omdat ik graag een kijkje wil nemen op het eiland waar de mensen bovengemiddeld oud worden. Om daar te komen vlieg ik op Samos. En als ik dan toch op Samos ben dan wil ik daar natuurlijk ook even de sfeer proeven. Dus heb ik tweeëneenhalve dag om het eiland te verkennen voordat ik de boot naar Ikaria neem. 


On my way

Natuurlijk zijn die paar dagen veel te kort om dit prachtige eiland te ontdekken maar mijn programma is overvol dus ik denk wel dat ik een heel eind ga komen. Ik vlieg met TUI in een dikke drie uur naar Samos. Zodra het eiland in zicht is en de landing ingezet wordt is er behoorlijk wat turbulentie. Op Samos kan het flink waaien en dit was zo’n dag. Het vliegtuig moest zelfs een doorstart maken omdat het niet veilig was om te landen. Ik heb even een kruisje geslagen…. Tijdens de tweede poging werd het vliegtuig zonder problemen veilig aan de grond gezet.


Autohuur

Als ik uit het vliegtuig stap merk ik dat deze wind voor een welkome verkoeling zorgt want hoewel het nog vroeg in het seizoen is, is de temperatuur al behoorlijk hoog. Als ik mijn bagage heb ga ik mijn auto ophalen bij verhuurbedrijf Enterprise. Voor de komende dagen krijg ik een hagelnieuwe auto mee. Zelf vind ik het fijn om tijdens mijn verblijf op een vakantiebestemming over een auto te beschikken zodat je er op eigen gelegenheid op uit kunt. Een huurauto tijdens je verblijf is een extra optie. Heb je een standaard pakketreis geboekt? Dan zit daar de transfer naar het hotel bij inbegrepen, Nederlandse reisleiding en kun je ter plekke georganiseerde dagtrips boeken.


Doryssa Seaside Resort

Met mijn fijne bolide rijd ik naar mijn hotel. Als ik twee keer met mijn ogen knipper ben ik al bij het hotel. De komende dagen verblijf ik in het prachtige Doryssa Seaside Resort. Ik word hartelijk ontvangen door het vriendelijke personeel van Doryssa. Eenmaal op de stijlvol ingerichte kamer met een adembenemend uitzicht op de zee plof ik even op het bed.


Ik zak weg in een heerlijk matras en goede kussens. Dat…. is best een unicum te noemen in Griekenland ;) Na een megakorte powernap fris ik mij op want ik word verwacht voor een tripje met gids Nikos naar Koumaradei.


Koumaradei

Koumaradei is een bergdorpje dat 13 kilometer ten westen van Pythagorion ligt. Gelegen aan de fraai begroeide berg ten zuiden van het Karvounis-gebergte. We volgen de slingerende weg de berg op, om boven aangekomen, een bezoek te brengen aan de taverna ‘Panorama’.



Hier bezoeken wij de potttenbakkerij van deze lieve mensen, waar onder andere de beker van Pythagorion gemaakt wordt. Verder vind je hier veel handgemaakt keramiek.


Beker van Phytagoras

De beroemde beker van Pythagoras is een leuk souvenir dat je hier kunt kopen. De filosoof, wiskundige en Griek Phytogoras bracht heel wat uurtjes met zijn vrienden door in één van de Griekse café’s. Eén van zijn vrienden dronk altijd veel te veel. Pythagoras besloot hem te helpen om minder te drinken en ontwierp deze beker. De beker kun je vullen tot lijn die erin loopt. Schenk je door tot boven de streep dan loopt de hele beker leeg. Een vernuftig systeem.



Traditionele heerlijkheden

Na het bezoek aan de pottenbakkerij gaan we naar de naast gelegen taverna waar wij een paar typische gerechten van Samos gaan maken én proeven. In een handomdraai maken we leuke kleine gerechtjes. Onder andere de dolmadakia’s (gevulde druivenbladeren), gevulde uien, frittata’s, zoete en hartige deeghapjes, langzaam gegaard lamsvlees en nog veel meer. Na gedane arbeid even uitblazen en smikkelen op het terras van het restaurant. Ik maak ook gelijk kennis met de befaamde zoete witte wijn van Samos. Veel inwoners en tavernes van Samos maken hun eigen wijn van de druiven van hun eigen wijngaard. Sowieso is het verbouwen van eigen groente en fruit een bezigheid van veel locals. En dat proef je!


Ik ben geen fan van zoete witte wijn maar deze van Samos smaakt mij meer dan prima. Dit is een mooie kennismaking met Samos. Lekker eten, drinken, leuke mensen en een adembenemend mooi uitzicht over de Tigani-baai waar je in de verte de badplaatsen Ireon en Pythagorion kunt zien liggen.

Pythagorion

Na dit leuke uitstapje nog even kort de tijd om in het hotel op te frissen en nog eventje neer te ploffen op het heerlijke bed. Begin van de avond word ik opgehaald door Maria. Maria is de persoonlijke assistente van de burgemeester van Samos en neemt mij deze avond mee om Pythagorion te bezoeken.



Pythagorion is gelegen in het zuidoosten van het eiland en een leuke, levendige stad die vernoemd is naar de Griekse filosoof Pythagoras. De stad heeft een haven met veel mooie zeilschepen en traditionele vissersbootjes. In de haven, met zijn brede promenade, heerst een gemoedelijke gezelligheid. Pythagorion is een populaire vakantieplaats met veel leuke keizel- en zandstranden.


Koken met Vaggelis Billibas

Na een wandeling door de haven werd ik door Maria afgezet bij restaurant Aphrodite Garden Hotel. Dit restaurant behoort tot één van de beste van Samos. Wij zouden hier deze avond met een gezelschap gaan eten maar wat ik niet wist is, dat ik samen met de chefkok en eigenaar Vaggelis Billibas het diner ga bereiden. Een leuke verrassing!


Ik krijg mijn eigen koksbuis en sloof om en ga na een fotosessie met Vaggelis aan de slag. We maken samen twee hoofdgerechten. Een kipgerecht en een gerecht met orzo en grote gamba’s.


De vlam ging letterlijk en figuurlijk flink in de pan.



Samen gaan we de gerechten proeven. Natuurlijk met een heerlijke witte wijn van Samos erbij.


En even later druppelen de andere gasten binnen en was het lang gezellig in de prachtige tuin van Vaggelis, onder de sinaasappelbomen. Het leven is goed hier!


Roadtrip Samos

Na een heerlijk nachtje slapen sta ik de volgende ochtend vroeg op en heb helaas te weinig tijd om te genieten van het enorme ontbijtbuffet want ik kon mijn bed maar moeilijk uitkomen. Vandaag ga ik op pad met Virginie Masson. Zij is een française die voor de liefde op Samos kwam en gebleven is. Samen gaan wij Samos verkennen. Ik rijd en Virginie wijst de weg en verteld onderweg meer over Samos en de bezienswaardigheden.


Samos stad (Vathi)

We koersen langs de zuidkust en zien in de verte de Turkse kust liggen. De smalste kuststrook tussen Samos en Turkije is minder dan anderhalve kilometer. We doorkruizen daarna het eiland naar het noorden en komen in Samos stad aan. De hoofdstad van het eiland. Je vindt hier het wijnmuseum, waar ik de volgende dag een bezoek zal brengen en een archeologisch museum. Wij genieten van het panoramische uitzicht over de stad maar laten de stad verder voor wat het is.


Kokkari

Tien kilometer ten noordwesten ligt Kokkari, aan de voet van de groene Ambelos berg. Kokkari is een knus vissersdorpje met een haven en een gezellig uitgaansleven.




Rond de haven bevinden zich diverse taverna’s en bars. De sfeer in dit dorpje is gemoedelijk en de inwoners zijn zeer vriendelijk.



Net buiten het centrum liggen aan de voet van de weelderig begroeide berghellingen mooie stranden met prachtig helder water.



Beide stranden hebben kiezels en er zijn ligbedjes en parasols te huur. Als je van watersporten houdt kun je hier ook je hart ophalen want er waait altijd een verkoelend windje aan deze kant van het eiland. Wat zeker hoogzomer voor een welkome verkoeling zorgt.

Onderweg

Samos is een weelderig begroeid eiland en gek genoeg waan je je onderweg, op de slingerende bergweggetjes, geregeld ergens in de Alpen. Dit is zeker het geval als we de bergen bij Ambelos inrijden richting Manolates. Dit is een bekend wijngebied. Wijngaarden die afgewisseld worden door prachtige bossen met stromend water. Dit gebied noemt men ook wel de “Vallei der Nachtegalen” omdat je deze luid zingend in dit gebied hoort.


Wandelaars

Het eiland wordt druk bezocht door wandelaars. Er zijn verspreid over het eiland vele wandelroutes die goed aangegeven worden. Onderweg vind je regelmatig waterbronnen waar je uit kunt rusten en waar je uit kunt drinken.


Manolates

Via een prachtige autorit en vele haarspeldbochten komen we uiteindelijk aan in Manolates en kunnen wij genieten van een prachtig uitzicht. Manolates is een traditioneel bergdorp dat zeer geliefd is onder wandelaars. Het is een klein dorp met zo’n 200 inwoners, die zich voornamelijk bezig houden met landbouw en toerisme.



Je kunt de auto parkeren op de parkeerplaats vlakbij dit gezellige café, aan de rand van het dorp. Veel bezoekers kiezen ervoor om naar Manolates te wandelen. Geoefende wandelaars wandelen door de Vallei der Nachtegalen naar boven.



Eenmaal in Manolates is het leuk om door het dorpje te slenteren waar leuke souvenirswinkeltjes en restaurantjes zijn.


Veel toeristen kiezen ervoor om van Manolates naar andere bergdorpen in de buurt te wandelen. De natuur is hier, zeker in de lente overweldigend in zijn bloemenpracht. De natuur is adembenemend en vanaf het dorp heb je een fantastisch uitzicht over de regio en de zee.


In het dorp vind je deze natuurlijke bron. Bronnen kun je overal op Samos vinden.


Vanuit Manolates gaan we naar Karlovassi en rijden door het binnenland waar wij langs de vele wijngaarden komen. Op deze hoogte gedijt de beroemde muskaatdruif van Samos het best.


Karlovassi

De op één na grootste stad van Samos is Karlovassi en ligt in het noordwesten van het eiland. Een uitgestrekte stad die bestaat uit meerdere wijken. De stad heeft een rijke historie in de leerlooierij en was in het verleden een zeer rijke stad met een grote welvaart. Dat is te zien aan de vele herenhuizen die zich in de stad bevinden. Sommigen daarvan zijn weer in ere hersteld maar vele staan er verpauperd bij. Het mooiste deel van de stad is het oude stadsdeel. In dit deel dat tegenwoordig Palio Karlovassi heet, staat op de top van de heuvel de Agia Triada kerk.

Wij laten de stad verder voor wat het is. Het is een grote stad maar mist de typische sfeer die je als toerist van een Griekse plaats verwacht. Wel gaan wij op bezoek bij de burgemeester van de stad. Hij is de zoveelste burgemeester die ik hier op Samos ontmoet. Op het eiland gonst het rond dat er een blogger uit Nederland is en de hoogwaardigheidbekleders willen mij ontmoeten. Zelfs de lokale radiozender heeft er aandacht aan besteed. Hilarisch en een beetje onwerkelijk. Ik ben maar gewoon iemand die stukjes schrijft ;)


Potami

Als we Karlovassi achter ons laten en richting Votsalakia gaan komen we door Potami. Hier stoppen we bij het kapelletje Agios Nikolaos dat langs de route ligt.




Vanaf dit punt heb je een geweldig uitzicht over het strand van Potami. In Potami zijn ook de watervallen te bezoeken. Die zijn alleen te voet bereikbaar en naar het schijnt is de wandeling erheen sprookjesachtig. De natuur is hier, zeker in het voorjaar overweldigend.


Votsalakia

We doorkruizen het eiland weer naar de zuidwest kust, naar Votsalakia in de Marrathokampos baai. Votsalakia is een rustiger deel van Samos. Hier vind je geen massatoerisme. Een heel rustig en relaxt stukje Samos. Dat eigenlijk alleen bestaat uit een langgerekt strand waar hier en daar wat bedjes en parasols verhuurd worden en vooral kleine hotels en appartementen te huur zijn.


Eindelijk dan tijd voor een late lunch. We gaan naar restaurant Cleopatra met uitzicht op zee. We bestellen er mijn Griekse favorieten. Inktvis, tzatziki en een Griekse salade.


Als we onze buikjes rond gegeten hebben én natuurlijk van die heerlijke witte Samos wijn genoten hebben gaan wij weer terug naar Pythagorion.


We maken nog een laatste stop bij het klooster van Panagia Spiliani. Heel bijzonder is dat dit klooster zich bevindt in een grot op de heuvel. Het klooster is al een bezoek waard vanwege het prachtige uitzicht dat je hier hebt.


Naast het klooster druipt het water in een grote bak. Dit water wordt opgevangen vanwege zijn helende krachten en wordt gezien als heilig water. Helemaal achterin de grot vind je nog een kerkje.





Als we terugkomen in het Doryssa Seaside Resort valt de avond al over Samos en nemen Virginie en ik afscheid van elkaar. Het was een mooie dag. Ik besluit nog een lichte maaltijd in het à la Carte Restaurant te nemen, neem nog een glaasje witte Samos wijn en taai af naar mijn kamer waar ik nog wat werk ga doen.


Laatste dag op Samos

Mijn laatste dag op Samos. Het verblijf op dit prachtige eiland is veel te kort maar vandaag ga ik naar mijn uiteindelijke reisdoel dat ik alleen via Samos kon bereiken. Het eiland Ikaria. Mijn dagen op Samos zijn een onverwacht mooi cadeau.


Onderweg naar het ontbijtbuffet maak ik een wandelingetje over het resort. Ik heb nog helemaal geen tijd gehad om hier van te genieten. Het is een prachtig complex dat er vredig bij ligt op deze vroege ochtend. Een groot contrast met het restaurant waar het ontbijtbuffet is. Nog voordat ik binnen ben struikel ik al over de enorme hoeveelheid buggy’s die voor de ingang geparkeerd staan. Binnen wemelt het van de gezinnen met kleine kinderen. Veelal van Scandinavische afkomt.



Ik verzamel wat lekkers voor het ontbijt van het extreem uitgebreide ontbijtbuffet. Bedenk het, en het is er. Daarna zoek ik mijn heil op het terras buiten. Hier is het rustiger en het heeft een prachtig uitzicht op de zee. Zijdelings zie ik een yogaklasje in de ‘down dog’ staan. Ik voel een verlangen om daarbij te gaan liggen maar helaas heb ik daar geen tijd voor. Ik geniet van mijn ontbijt, check daarna uit en pak de auto naar Samos stad. Daar ga ik, voordat ik op de veerboot naar Ikaria stap, langs bij de burgemeester van Samos en het wijnmuseum.


Wijnmuseum

Het wijnmuseum is gevestigd in een voormalige opslaghal van de gezamenlijke wijn coöperaties. Op Samos worden drie verschillende soorten wijn gemaakt. Op de wijngaarden wordt voornamelijk de witte muskaatdruif verbouwd. Jaarlijk oogst men 9.000 ton van deze druiven. Hiervan wordt de wereldberoemde witte muskaatwijn gemaakt.



De bekendste zoete wijnen zijn de Anthemis, gemaakt van zongedroogde muskaatdruiven die daarna vijf jaar in limousinvaten gerijpt wordt. De Nectar, gemaakt van overrijpe gedroogde druiven die twee tot drie jaar op eikenhout gerijpt wordt. En dan nog de Grand Cru en de Vin Doux. Droge wijnen zijn: Samena, Psiles Korfes en Golden Samena.


Bezienswaardigheden in het museum zijn de oude foto’s, de grote oude wijnvaten en de oude archieven en werktuigen waarmee vroeger gewerkt werd. Natuurlijk kun je in de wijnproeverij alle wijnen proeven die op Samos gemaakt worden. Hoewel ik normaal gesproken niet van zoete, witte wijnen houd vond ik alle witte wijnen die ik op Samos gedronken heb heerlijk. Ook de zoete en de mierzoete Nectar wijn was zelfs een favoriet van mij.


Tot ziens Samos!

Na het bezoek aan het wijnmuseum ga ik naar de haven want in de verte zie ik de grote veerboot van Hellenic Seaways aankomen die mij naar een volgend avontuur gaat brengen.

Samos heeft mij in vele opzichten verrast. Dit is veruit het groenste Griekse eiland dat ik heb bezocht. De sfeer is heel gemoedelijk en de locals heel vriendelijk en behulpzaam. Er is veel te zien en te ondernemen. Het verblijf in Doryssa Seaside was heel fijn. Jammer dat ik er zo kort was en te weinig tijd had om er even echt van te genieten. Maar zoals de titel van dit reisverslag al zegt en de toeristen die ik heb ontmoet ook beamen. Samos is een eiland waar je terugkomt. En dat…. is wat ik zeker ga doen. See you soon, Samos!

Ik hoop dat dit artikel je heeft geïnspireerd om dit prachtige eiland eens te bezoeken. Ben jij al eens op Samos geweest? Wat is jouw ervaring? Misschien heb je nog leuke tips. Laat van je horen, dat vinden wij leuk :)

Bron